Leta i bloggen :)

tisdag 27 december 2011

Svar på tal !

Anonym:

hej! jag är på jakt efter en kamera, vilken har du och vad tycker du om den? Har du några speciella objektiv du använder? Vilka inställningar fotar du med. Redigerar du dina bilder i något program? Vad för kameror har dina kompisar? Trivs dem med sina? Hoppas du vill svara är helt förvirrad just nu ;)

Svar:
Hej på dig, ska försöka svara så bra som möjligt på dina frågor ... :-P
1. Min kamera heter Nikon D80 och är jättebra. Fast jag tror dock inte att den säljs längre, då den är några år gammal- jag köpte min på blocket. Den är lätt att lära sig och har enligt mig allt man behöver. Den lite nyare och mest liknande modellen som säljs nu är nog Nikon D90.  

2. Jag har två olika objektiv. Det ena heter Nikon AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR (Ja, inte långt namn alls...) och det andra Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro. Jag kan speciellt rekommendera det sistnämnda- jättebra till porträtt, djur och sådant då man kan zooma så långt.





3. Jag brukar nu för det mesta fota manuellt, alltså att jag själv väljer slutartid, bländare osv. Men annars ifall jag är lat brukar jag väl använda "landskap" mycket.

4. Jag redigerar mina bilder i Picasa 3 och Picnik. Picasa är jättebra och helt okomplicerat. Fast inget av programmen har dock så mycket redigeringsverktyg eller vad man ska säga ...  

5. Mina kompisar har typ Canon EOS 550D, Canon EOS 1000D och Nikon 3100. Vad jag vet är alla väldigt nöjda med sina !

Hoppas att det var bra svar, undrar du något mer är det bara att kommentera igen ! ^^

/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar